Hvad er SEO? 5 ting der er værd at vide om søgemaskineoptimering

Du har sikkert hørt ordet søgemaskineoptimering et utal af gange. Men for mange står det stadig uklart, hvilken betydning ordet egentlig har. I takt med den online verdens øgede betydning, er SEO blevet et vigtigt element i online markedsføring.

Grundet forbrugernes øgede færden på nettet, er det i dag altafgørende for virksomheder at være til stede online. For at få en bedre placering i søgemaskinerne, er SEO derfor yderst værdifuldt. Men hvad er SEO egentlig?


5 gode råd om SEO

Vi har samlet 5 ting, der er værd at vide om søgemaskineoptimering.

1. Forståelse for søgeord

At finde de rette søgeord for din side er essentielt. Ved at lave en søgeordsanalyse, finder du ikke kun frem til, hvilke ord du skal målrette din SEO mod, men du lærer også mere om dine besøgende generelt.

Søgeord er altafgørende for, at du tiltrækker de rigtige besøg til din side. Dog er det ikke altid vigtigt at ligge højt på de stærkt generiske søgeord. Find i stedet relevante fler-ords søgninger, der passer til netop din målgruppe.

2. Optimering af indhold

Når du har fundet dine søgeord, skal du optimere din sides indhold. Her er både sidetitel, overskrifter og brødtekster vigtige. Brug H-tags til at understrege din toptekst over for både Google og din potentielle kunder. En overskrift indrammes af <h1>Overskrift</h1>, og H-tags går fra H1-H6.

Ligeledes er din brødtekst vigtig at optimere. Brug dine søgeord med måde og sørg for at være præcis og relevant. Forsøg ikke at komme til tops med irrelevante tekster med overforbrug af søgeord. En sides opbygning bør både være brugervenlig, men også læsevenlig for Google.

3. Linkbuilding

Linkbuilding er vigtigt for at tilføre din side værdi. Linkbuilding kan opdeles i to underkategorier, som begge er essentielle for søgemaskineoptimering.

  • Intern linkbuilding: Skab en velovervejet intern linkstruktur på din side. Sørg for at flere af dine sider linker til hinanden ved relevante søgeord. Link også gerne til andre eksterne domæner, som ligeledes er relevante for din side.
  • Ekstern linkbuilding: Sørg for at andre relevante sider linker til dig. Jo flere domæner der refererer til dig, jo mere værdifuld er din side i Googles øjne. Den eksterne sides værdi vurderes dog også af Google.

4. Opbygning af din side

Der er mange faktorer, som din sides opbygning bliver vurderet ud fra. Både layout, brug af billeder samt din menustruktur spiller en rolle i Googles øjne. Sørg for at skabe et overskueligt og nemt layout, som gør din side brugervenlig.

Især brugervenlighed er vigtig i SEO. Google kigger på brugerinteraktion som et parameter for din sides værdi. En brugervenlig side sikrer større engagement og længere besøgstider på din side.

5. Track dine resultater

Søgemaskineoptimering er en vedvarende proces, hvor der altid er plads til forbedring. Når du har optimeret din side, bør du analysere dine resultater. Her er Google Analytics et brugbart værktøj til at vurdere, hvor succesfuld din brug af SEO har været.

Du bør arbejde på at skabe gode resultater som en kontinuerlig proces. Der er altid plads til forbedring i søgemaskineoptimering. Brug dine resultater til at vurdere styrker og svagheder ved din side.


Få hjælp til din søgemaskineoptimering

SEO er en indviklet proces, og det kan være svært at forstå Googles utallige retningslinjer. Det kan være en stor fordel at få hjælp til forståelsen af SEO samt de tekniske elementer bag processen.

AW Media er et online markedsføringsbureau, som er eksperter i brugen af søgemaskineoptimering. Kontakt os for en uforpligtende snak om hjælp til optimering af din side. Kontakt os her.