#19 AWM Cast – Hvad er Facebook Ads?

computer-der-er-inde-i-facebook-ads-interface

I ugens episode af AWM Cast skal det handle om Facebook, og mere præcist, hvordan din forretning kan drage fordel af at annoncere på verdens største sociale medie.

Se ugens afsnit af AWM Cast

Her kan du høre Glen sætte ord på Facebook Ads:

Resume af episoden

Facebook har over 3,8 millioner danske brugere, hvoraf 65% er på Facebook hver dag. Dette gør selvfølgelig Facebook til en enormt spændende markedsplads for annoncører.

Annonceringsmuligheder

Helt grundlæggende kan annoncering på Facebook deles op i to bokse:

  1. Display-annoncering
  2. Retargeting

Begge varianter er bygget op omkring bannerannoncering. Du må dog ikke have for meget tekst på dit banner. Derfor handler det om at kombinere den tekst som står over (eller under) banneret så godt som muligt med det valgte motiv. Du kan altid kende Facebook Ads ved, at de er markeret med teksten “sponsoreret”.

Facebook kender deres brugere

Størstedelen af os har været ganske flittige til at give Facebook en masse informationer om os selv, bl.a. hvornår vi har fødselsdag, interesser, civilstatus osv. Al denne data gør, at det via Facebook Ads er muligt at målrette sig yderst præcise målgrupper.

En anden super effektiv form for målretning er gennem retargeting, hvor I har mulighed for at målrette jer folk, som tidligere har besøgt jeres site. I og med at de allerede har vist interesse for jeres produkt eller ydelse, er der stor sandsynlighed for de konverterer til kunder.

Boost dine opslag eller kør annoncer

Muligheden for at booste et opslag er specielt nyttigt for dem, der ikke beskæftiger sig med Facebook-annoncering til daglig. Det er ganske simpelt at komme i gang med, da man blot skal gennem tre steps:

  1. Vælg målgruppe
  2. Vælg budget
  3. Vælg tidsperiode

Oprettelse af Facebook-annoncer er en anelse mere kompliceret. Disse bliver oprettet gennem Facebooks eget annonce-interface – Facebook Business Manager. Fordelen ved at benytte Business Manager til at opsætte Facebook-annoncering, er at det bliver muligt at oprette mange forskellige målgrupper, annoncesæt og generelt køre nogle mere komplekse Facebook-kampagner.