#17 AWM Cast – Hvad er YouTube SEO?

youtube-seo-paa-mobilen

YouTube er ikke “bare” en streamingtjeneste længere. Der er så mange der søger på YouTube, at platformen i dag er verdens 2. største søgemaskine. Derfor er det essentielt, at de videoer som I ligger på YouTube får så gode placeringer som muligt. Hør hvordan her.

Se ugens afsnit af AWM Cast

Hør Glens take på hvad YouTube SEO er:

Resume af episoden

YouTube SEO har sine ligheder, når vi sammenligner det med at lave SEO, som er målrettet regulære søgemaskiner som Google og Bing, da der stadig skal inkorporeres søgeord i overskrifter, beskrivelser og tags.

Når det så er sagt, er YouTube SEO meget anderledes, da formatet er video. Google er en tekstscanningsmaskine, derfor har Google altid haft det svært ved at vurdere visuelle elementer, som video, og tilskrive det den rette værdi.

Vælg det rette søgeord

Inden du laver en video, skal du gøre dig tanker omkring, hvilket søgeord du gerne vil ramme. Lav gerne en hurtig søgeordsanalyse, for at finde ud af, hvor mange søgninger der er på de ord, som er relevante for dig.

Når du har udvalgt dig et søgeord, så skal du sørge for at det indgår i videoens overskrift, beskrivelse og tags.

Benyt alle de YouTube funktioner som giver mening

Herunder er de helt basale funktioner, som du skal benytte dig af, hvis det giver mening.

Cards

Ved at benytte cards, kan du “reklamere” for en relateret video eller playliste over for dine seere. Det er et super godt værktøj til at promovere din YouTube kanal.

End screen

Når din video er slut, har du mulighed for at lave en såkaldt “end screen”. Her kan du foreslå brugeren at se en anden video, tjekke din kanal ud eller linke til din hjemmeside.

Thumbnails

Er det billede som bliver vist, når din video kommer frem i søgeresultatet. Ved at uploade din egen thumbnail har du mulighed for at gøre din video mere tiltalende for brugeren og du vil højest sandsynligt få en højere klikrate.

Playlister

Med playlister har du mulighed for at gruppere dine videoer under forskellige emner. Playlister er med til at strukturere din kanal og giver brugeren bedre forudsætninger for at finde en anden video på din kanal, som vedkommende finder interessant.

Engagementet på dine videoer er altafgørende

Herunder får du et overblik over de metrics, som YouTube bruger til at vurdere hvor højt engagementet er på dine videoer.

Likes/dislikes

Likes og dislikes har helt naturligt noget at sige om, hvor vilde brugerne er med dine videoer. YouTube kigger på forholdet mellem disse to parametre og krediterer din video derefter.

Kommentarer og delinger

Disse kender vi fra alle andre sociale medier. Jo flere kommentarer og delinger dit indhold får, jo mere vil YouTube fremhæve det, da algoritmen vurderer at det må være interessant.

Watch time

Hvis du kan få dine brugere til at se dine videoer på YouTube til ende, så er du en stjerne – i hvert fald i YouTubes øjne. Det betyder nemlig at du ikke kun kan fange brugerens opmærksomhed, du kan også fastholde den. Så hvis du formår at opnå en høj gennemsnitlig watch time på dine videoer, så er du godt stillet.

Platform time

Hvor meget tid kan du få en bruger, som ikke i forvejen var på YouTube, til at bruge på YouTube efter at din video har ført vedkommende dertil? Det er platform time. YouTube vil gerne have så mange brugere på deres platform som muligt, derfor vil de også belønne dine videoer, i form af bedre placeringer, hvis de er med til at tiltrække brugere.