#3 AWM Cast – Hvad koster et Google Ads klik?

forretningsmand-koeber-produkter-på-mobilen

I denne uge af AWM Cast skal vi snakke om klikpriser på Google Ads. Når vi bliver spurgt, hvad et klik på Google Ads koster, er der ikke et endegyldigt svar. Det skyldes, at prisen bliver afgjort af forskellige faktorer, som vi vil komme yderligere ind på.

Få styr på Google Ads priserne

Hør Glen forklare om klikpriserne på Google Ads:

Resume af episoden

Søgeord bliver sat på auktion

Googles annonceplatform kan sammenlignes med et auktionshus. søgeord bliver nemlig sat i udbud til højestbydende. Jo flere aktører der ønsker at være repræsenteret på det samme søgeord, jo dyrere bliver det.

Sådan bliver klikpriserne sat

Hvor dyrt det er at ligge på et givent søgeord, bliver afgjort ud fra følgende parametre:

  • Hvor mange personer der søger på det pågældende søgeord
  • Hvor meget er en kunde værd

Da søgevolumen og kundens værdi har meget at sige ift. klikpriser, kan priserne variere fra et par kroner til flere hundrede kroner.

Derfor har antallet af søgninger betydning

Antallet af søgninger på et produkt eller ydelse, afspejler markedets størrelse. Derfor vil der altså være flere kunder at hente på søgeord med en høj volumen.

Hvis I befinder jer i en branche med få søgninger, er det et udtryk for, at I beskæftiger jer i en nichebranche. Der vil være færre klik, men de vil ofte også være billigere.

Værdien af forskellige søgeord har betydning

Det giver lidt sig selv. En Google Ads annonce på “møtrik” er billigere end “rejse til Afrika”, fordi at fortjenesten på en rejse er langt større end på møtrikker. Men der er også forskel på værdien af søgeord i samme branche. Her er et eksempel, hvor der er stor kontrast:

  1. “Rejse til Tanzania pris”
  2. “Tanzania vejr”

“Rejse til Tanzania pris”

Denne søgning indikerer, at vedkommende som søger er relativt langt nede i købstragten. Derfor er der mange annoncører som er interesserede i at være repræsenteret på denne søgning.

“Tanzania vejr”

Her er der tale om en person, som er meget tidligt i research fasen. Vi kan faktisk ikke være sikre på, om vedkommende overhovedet er interesseret i en rejse. Derfor er søgningen ikke lige så meget værd.