#12 AWM Cast – Hvilke muligheder har man med Google Ads?

google-logo-som-er-skrevet-i-m&ms

Mange tror, at Google Ads blot er de annoncer, som kommer frem i toppen af søgeresultaterne på udvalgte ord – sådan er det ikke. Google Ads består nemlig af en række forskellige annoncerings-formater, som har hver deres formål.

Se ugens episode af AWM Cast

Hør om mulighederne som Google Ads byder på her:

Resume af episoden

Som tidligere nævnt består Google Ads ikke “bare” af tekstannoncer, tværtimod. Alle de følgende kanaler hører under Google Ads:

  • Søgeannoncering
  • Bannerannoncering
  • Videoannoncering

Søgeannoncering

Søgeannoncer kommer i to former:

  • Tekstannoncer (tekstannoncerne er placeret før de organiske resultater)
  • Google Shopping (produktannoncer der er placeret øverst i søgeresultatet)

Gennem søgeannoncering kan I målrette jer folk, som I ved med stor sandsynlighed efterspørg jeres produkt/service. I vælger blot, hvilke søgeord jeres annoncer skal blive vist på. Det smarte ved søgeannoncering er, at I ved at jeres annonce bliver vist, overfor potentielle kunder, som har behov for jeres produkt/service, i og med at de har foretaget en søgning, som kan associeres med jeres produkt/ydelse. Dette gør søgeannoncering til et pull-medie, da I henviser allerede lune kunder til jeres site.

Bannerannoncering

  • Klassiske billede-bannere
  • GIF-bannere
  • HTML5/javascript bannere

Bannerannoncering er et push-medie, som egner sig godt til at gøre folk opmærksomme på jeres produkt og tilmed gøre dem opmærksom på et behov, som de egentlig ikke vidste at de havde. Disse bannere kan blive vist på flere hundrede tusinde danske websites – lige fra DMI.dk til Borsen.dk.

Videoannoncering

Google ejer YouTube, derfor kan I lave videoannoncering på YouTube via Google Ads. Videoannoncering er ligeledes push-markedsføring, som kan opfylde samme behov som bannerannoncering, blot endnu mere visuelt, hvilket betyder at I kan formidle dybere budskaber. Det gør videoannoncering super godt ifm. branding.

Målretning

Fællesnævneren for alle de ovenstående kanaler er, at mulighederne for målretning er mange, grundet de mange segmenteringskriterier som Google Ads byder på. Herunder er eksempler på en række klassiske segmenteringskriterier:

  • Alder
  • Køn
  • Geografi
  • Enhed (mobil, tablet, desktop)

Al denne data kan bruges til at målrette sig sin målgruppe meget præcist og dermed levere nogle gode – og ikke mindst nyttige annoncer til potentielle købere.