Glen Michaelsen
SEO-specialist med 16 års erfaring​

Bør man vælge et bureau til sin online markedsføring?

Rigtig mange virksomheder har brug for markedsføring for at få deres produkter eller services ud til deres målgruppe. Online markedsføring er blevet et stort og komplekst felt, hvilke gør, at de færreste får succes, hvis de ikke har et indgående kendskab til området.

I denne artikel vil jeg prøve at komme lidt ind på, hvilke overvejelser man bør gøre sig som virksomhed ift. at vælge bureau – og om det altid er det rigtige valg at benytte et SEO bureau, Google Ads bureau, Facebook bureau eller lign.

Den vigtigste overvejelse: Har du det, der skal til?

Rigtig mange begår den kæmpe fejl, at de prøver at gå ind i online markedsføring med alt for få midler.

Jeg elsker at bruge analogier til at beskrive marketing – så lad os prøve at tage udgangspunkt i fodboldverdenen.

Forestil dig, du vil starte et fodboldhold, der skal vinde Champions League. For at få markedets bedste spillere fra Premier League, Bundesligaen, Serie A og La Liga skal du bruge et spillerbudget på 50 millioner. Du vil dog kun bruge 10 millioner på at hyre spillere – så derfor må du vælge spillere fra 2. og 3. division i de forskellige lande.

Det er teoretisk set muligt at vinde med det “billige” hold – men chancen er bare meget, meget lille – og når dagen er omme, har du stadig brugt 10 millioner, og i din optik “ikke fået noget som helst ud af det”, selvom du jo har haft et hold, som har kæmpet sig en lille bitte del af vejen mod sejren.

Det samme gør sig gældende med markedsføring – hvis du investerer for lidt kommer du ikke frem til de resultater, som virkelig kan mærkes – og frem til der, hvor resultaterne begynder at betale investeringen hjem.

Skal man så ALTID bruge et bureau?

Det korte svar er; nej. Det lidt længere svar er; nej – men oftest.

Jeg mener – med andre ord – at de fleste virksomheder kan drage stor fordel af at samarbejde med et bureau, hvis samarbejdet laves på den helt rigtige måde – med det helt rigtige bureau – og lige præcis disse to ting, vil jeg komme ind på herunder.

Vælg det helt rigtige bureau

Der findes mange forskellige bureauer i Danmark, og jeg har altid haft et princip om, “at lige børn leger bedst”. I denne kontekst betyder det, at I skal finde et bureau, der matcher godt til jeres størrelse på virksomheden.

Hvis I har en kæmpe koncern med et marketing-budget på flere millioner, skal I ikke vælge den lille selvstændige. Er I derimod en lille virksomhed på få mand, kan det være det helt rigtige valg med den selvstændige.

Herudover handler det ellers “bare” om at tage en snak med de forskellige bureauer. Du kan eksempelvis spørge dem om følgende:

  • Hvad ville I gøre for min forretning?
  • Hvad tror I, at det kan give mig af øget omsætning/kundetilgang?
  • Hvem har I ellers arbejdet for?
  • Har I nogle beskrevne cases for jeres arbejde med tidligere kunder?

Hvis ikke bureauet er i stand til at skabe en tillid hos dig, skal du ikke gå ind i samarbejdet. Og slet ikke, hvis det er med tanken: “Nu har de bare med at levere, for ellers vælger jeg bare et nyt bureau”. Du skal føle dig sikker på, at du placerer dine penge i de bedste hænder. Du skal give bureauet en ærlig chance for at lære din virksomhed at kende – og for at få testet sig frem til et marketing-setup, der giver dig plus på bundlinjen.

Vælg den rigtige samarbejdsform

Når man skal vælge den rigtige samarbejdsform, er selve nøgleordet; samarbejde. For at bureauet kan lave det helt rigtige stykke arbejde for jer, skal I også bidrage lidt til projektet. I skal bidrage med værdifuld viden omkring jeres virksomhed, indsigt i jeres målgruppe og fyldestgørende tilbagemelding omkring, hvordan det går i jeres forretning.

Selvom et bureau kan måle diverse ting i Google Analytics, kan de aldrig (eller meget sjældent) finde frem til det endegyldige tal for, hvor meget det har påvirket jeres omsætning. Bureauet vil have en lang række indikatorer – men disse indikatorer er kun brugbare, hvis de bliver bakket op af jeres viden omkring selve forretningen.

Hvornår skal man så IKKE vælge et bureau?

Som nævnt tidligere, er der scenarier, hvor det ikke giver mening at hyre et bureau. Disse scenarier kan koges ned til to grunde:

  • I har ikke den nødvendige økonomi til at investere det, der vil give mærkbare resultater
  • I har ikke den tid det kræver at engagere sig med et bureau

Og bare rolig; det betyder ikke, at I skal afsætte tonsvis af timer eller tonsvis af penge for at kunne komme i gang med et bureau.

På økonomisiden betyder det blot, at I skal forhøre jer hos flere bureauer omkring, hvad det vil koste at skabe succes – og hvis samtlige bureauer er enige om, at I skal bruge flere penge end I ønsker – så bør I tage det til eftertanke.

På ressource-siden betyder det blot, at I skal bruge nogle timer i indledningen af samarbejdet til at sætte bureauet ordentligt ind i jeres forretning – og I må forvente at bruge en time eller to om måneden på sparring og eventuelle møder.

Hvornår skal man skifte bureau?

Nu bevæger vi os over i en lidt anden snak. I har muligvis allerede et bureau, og så kommer spørgsmålene: “Hvornår skal man skifte bureau?” eller “Skal man nogensinde skifte bureau?”.

Igen vil jeg tage fat i en analogi, som er et forhold mellem to mennesker.

Hvis dette forhold er helt nyt, og der opstår gentagne skænderier, misforståelse eller tillidsbrud – så er det måske et signal om, at det er et dårligt match. Hvis man derimod har været glade sammen i adskillige år, og der opstår nogle af førnævnte, så bør man (i min optik) ikke gå fra hinanden. For man ved jo, at det kan fungere, og det er værd at kæmpe for.

I bogen “7 Gode Vaner” symboliseres det meget godt, ved at tale om en følelsesmæssig bankkonto. Hvis man i årevis har “sat ind” på kontoen, kan forholdet godt klare, at man “hæver lidt” – men udnytter man det faktum, at man har en optjent tillid, vil den følelsesmæssige konto nærme sig nul – og så kommer bruddet.

Har du et bureau, der fra første dag udviser manglende interesse for din virksomhed, glemmer vigtige deadlines og ikke performer, så er der måske tale om et dårligt match. Har du derimod et bureau, der har kæmpet for din virksomhed gennem flere år – og været stabile og leveret gode resultater – så giv dem en fair chance i perioder, hvor resultaterne ikke kommer i en ligeså lind strøm.

For det er med marketing, som det er med forhold: Der kommer altid perioder, hvor tingene ikke er lige så rosenrøde. Det kan både være eksterne omstændigheder (vejr, økonomi, konkurrenter) og det kan være bureauet, der tog en chance – som ikke gav det ønskede resultat.

Skal vi tage en snak?
Udfyld formularen og bliv kontaktet af en af vores specialister.
Modtag inspiration, guides og spændende indsigter

Vores nyhedsbrev er målrettet beslutningstagere, der ønsker at blive holdt opdateret i en branche, der konstant er i udvikling.

Vi skriver typisk om:

  • Fra prospekt til ambassadør: Konkrete eksempler for hvordan man med marketing flytter kunder fra prospekt til lead, lead til kunde og (sidst men ikke mindst) kunde til ambassadør.

  • Opdateringer i branchen: Når det digitale landskab ændrer sig, kan det have stor betydning for jer. Vi holder jer opdateret og giver vores bud på, hvordan den konkrete opdatering vil have effekt.

  • Succeshistorier fra kunder: Udover at vi elsker at fejre vores (og vores kunders) succeser, så skal disse også inspirere til initiativer og metoder, I kan bruge.

  • Værktøjer til marketing: Meget lavpraktisk viser vi de værktøjer, der øger hastigheden og kvaliteten af vores arbejde. Altid med konkrete eksempler på, hvordan de kan benyttes.

 

Tilmeld dig her

Samtlige nyhedsbreve følger disse principper:

  • Kan læses på under 3 minutter
  • Relevante for beslutningstagere og generalister
  • Der er aldrig tale om reklamemails 

Kunne du bruge min artikel?

Hvis du kender andre, der kunne få glæde af artiklen, vil jeg sætte stor pris på, hvis du vil dele artiklen. Hvis du har input til artiklen eller konkrete spørgsmål til mig, er du velkommen til at kontakte mig her.