#10 AWM Cast – Hvad er bureau-fordelene? (og hvad er ulemperne)

online-markedsforing-bureau

Hos AW Media beskæftiger vi os med online markedsføring for andre kunder, hvilket gør os til et bureau. Derfor får jeg rigtig tit spørgsmålet fra kunder, om de skal vælge at benytte et bureau (som os) eller at have interne folk.

Derfor vil jeg i dette indlæg gerne komme lidt ind på, hvad fordelen (og ulemperne) er ved at vælge et bureau. Jeg er klar over, at jeg som udgangspunkt vil tage “bureauernes parti”, når jeg sidder i et bureau, men jeg vil prøve at forholde mig objektivt til sagen og se det fra en udefrakommendes synspunkt.

Slutteligt i artiklen vil jeg komme med mine anbefalinger til, hvornår I bør hyre internt og hvornår I bør benytte et bureau.

Bureau-fordelene

Herunder vil jeg beskrive det, som jeg vil kalde for bureau-fordele. Det er med andre ord steder, hvor vi som et bureau kan noget, som I med en fair sandsynlighed ikke ville kunne med interne ansættelser.

Skalerbarhed

Ansætter I selv, vil det være svært ikke at skulle lave store “hop” i sine op- og nedskaleringer, fordi man sjældent kan finde højt kvalificeret og loyal arbejdskraft blandt freelancers og studieansatte.

Går man dog til et bureau, vil ansvar ligge på bureauet om at have den fornødne kapacitet til at skalere op i perioder, hvor der skal køres store kampagner og skalere ned i perioder, hvor sæsonen eksempelvis ikke er der.

Erfaring

Her taler jeg ikke udelukkende om den enkelte persons erfaring, men mere om den summerede erfaring. I bureauer arbejder flere eksperter sammen og den summerede erfaring er en kæmpe fordel i kampen om de dyrebare kunder i de hårde brancher.

Forestil dig, hvor mange flere erfaringer der bliver bidraget med, hvis der sidder en SEO-afdeling på 10 ansatte og brainstormer – frem for én SEO-ansvarlig, der er ansat i jeres virksomhed.

Dedikation

Mange virksomheder vælger at ansætte én person, der får et splittet ansvarsområde. Denne person skal eksempelvis sørge for god søgemaskineoptimering og vedligeholdelse af betalte kampagner. Det mener jeg ganske enkelt ikke, at man kan, hvis man arbejder i en hård branche. Det kræver nemlig dedikation.

Grunden til det splittede ansvarsområde er ofte, at der kun er økonomi til at ansætte én person samtidig med, at samtlige marketingaktiviteter skal holdes kørende. Hos et bureau vil et budget let kunne deles ud på flere forskellige dedikerede specialister.

Stordriftsfordele

Hvis I eksempelvis skal finde relevante medier, som vil udgive jeres indhold i en linkbuilding-kampagne, skal I formentlig starte fra scratch. Her vil man hos et bureau opleve fordelen af, at bureauet har arbejdet med andre kunder – særligt hvis nogle af disse andre kunder har været i samme branche som jer.

Vi har eksempelvis en lang række medie-kontakter, som aktivt spørger, om vi kan udarbejde mere materiale til dem, fordi de tidligere har været glade for at udgive det, vi har præsenteret dem for.

Hvad er ulemperne?

Der findes sjældent et valg med fordele, hvis det ikke også inkluderer nogle ulemper, og sådan er det selvfølgelig også med bureau-valget. Vi er jo ikke altid glade for at tale om vores “svagheder”, men summeret set mener jeg, at fordelene trækker meget mere op – end ulemperne trækker ned.

Pris

Vælger man at entrere med et bureau, vil det være til en dyr timepris. Det koster altså mange penge at få eksperter til at styre markedsføringen. Derfor skal man også være påpasselig med, hvilke opgaver man overlader til bureauet.

Er der tale om forholdsvis simple opgaver, som ikke kræver teknisk know-how, kan I med fordel overveje at løse disse dele selv – og kun overlade de komplekse (og måske risikofyldte) til bureauet.

Kendskab til jeres virksomhed

Hos AW Media gør vi en dyd ud af at dykke så dybt ned i kernen af jeres forretning, som vi kan. Det mener jeg også, vi er utrolig dygtige til, men vi kommer desværre aldrig til at kende jeres forretning så godt, som I gør.

Det betyder, at I aldrig bliver fri for at involvere jer en smule i bureauets arbejdet. Det betyder også, at der bliver begået fejl grundet det manglende kendskab. Det er aldrig sjovt at indrømme, at vi begår fejl, men sådan er virkeligheden. Heldigvis har det for vores vedkommende aldrig været store fejl, og vi har altid kunne justere ind lynhurtigt og lære af disse.

En fejl kan eksempelvis være, at vi kommer til at lægge fokus på en produktgruppe, som ikke er så profitable for jer eller at et produkt markedsføres på en måde, der ikke 100 % stemmer overens med, hvordan produktet i virkeligheden er.

Manglende synergi

Hvis et bureau “kun” varetager en række af de samlede marketing-aktiviteter, kan det betyde, at (dele af) synergien mellem alle ens kanaler forsvinder. En stor del af effekten ved online markedsføring er nemlig det samspil, der er mellem kanalerne.

Kører man eksempelvis med et stort tv-spot, vil det resultere i en masse søgninger på Google, som man skal gribe med AdWords-annoncer eller god organisk synlighed med SEO. Er et bureau ikke opmærksom på den samlede marketing-investering, vil der være risiko for, at dele af den går tabt.

Derfor bør et bureau altid involvere sig i en tæt dialog med jer og eventuelle andre samarbejdspartnere for at opnå den maksimale effekt.

Hvad bør I vælge?

I min optik er der et klart valg, som (næsten) alle virksomheder bør vælge, og det er kombinationen af interne ressourcer og bureau. Her bør bureauet stå for de overordnede linjer i markedsføringen, og de interne ressourcer bør stå for den mere “tidstunge” del af arbejdet.

Forestil dig eksempelvis at man skal lave SEO på en webshop med 500 produkter. Her vil det være klogt at få et erfarent bureau til at lave SEO-analysen, prioritere opgaverne og eksempelvis skrive de første par tekster til produktgrupper og produkter.

Herefter skal interne ressourcer sættes ind i prioriteringen og forstå tekststrukturen, så de kan fortsætte med den resterende pulje produktgrupper og produkter. Som arbejdet skrider frem, bør bureauet hives ind over i ny og næ for at kvalitetstjekke det, der bliver lagt ud – og analysere på, hvordan det virker.

Hør Glen snakke om bureau-fordelene (og ulemper) i AWM Cast

Ønsker I at høre vores bud på det korrekte setup for jer?

Hvis I har overvejet at gøre brug af et (nyt) bureau til jeres online markedsføring, tager vi gerne en helt uforpligtende snak med jer omkring vores bud på, hvordan et samarbejde bedst struktureres.

Ring på 70 70 28 70 eller skriv på info@aw-media.dk, og så tager vi en gratis og uforpligtende snak om jeres online markedsføring.