Callout-udvidelse til Google AdWords

google-callout-udvidelse

I september sidste år, blev callout-udvidelsen, også kaldet infoudvidelse på dansk, lanceret i Google AdWords. Vi har nu arbejdet med konceptet i et stykke tid. Derfor vil vi præsentere hvad Callout-udvidelsen består af, og hvilke muligheder denne funktion bringer.

Mulighederne i Callout-udvidelsen

Med Callout er det nu muligt at inkludere yderligere tekst på søgeannoncer. Det vil sige at under din normale annonce, vil der være 2-4 Callouts, som du kan benytte til at definere, hvad du tilbyder din kunde. Disse Callouts er ikke links, hvilket betyder at der ikke skal være en landingsside til dem, i modsætning til de velkendte sitelinks.

Callout-udvidelsen kan benyttes til at fortælle potentielle kunder, når man tilbyder noget ekstraordinært, og man har mulighed for kort at fortælle om sin virksomheds USP’er.

Et eksempel er vores kunde Kipling Travel – Som man kan se på nedenstående billede i den blå kasse, er Callout-udvidelsen altid placeret under annonceteksten. Dermed vil potentielle kunder i højere grad have tendens til at klikke på annoncen, da de allerede kender til fordelene ved at handle hos denne virksomhed.

Andre Callouts kunne eksempelvis være: Gratis forsendelse og retur, levering inden for en uge, udvidet kundeservice osv. Disse informationer kan gøre dine annoncer mere informative og man kan kort og præcist informere om, hvad virksomheden kan tilbyde og hvorfor potentielle kunder netop skal vælge denne virksomhed.

En anden feature i Callout-udvidelsen er, at du har muligheden for at planlægge dine annoncer med en specifik start- og slutdato. Dermed opnår du en større fleksibilitet i din markedsføringsplanlægning. Dette kan være fordelagtigt, hvis du har tilbud kørende i bestemte perioder eller hvis du har produkter, som kun er relevante på bestemte årstider.

Hvornår vises Callout-udvidelsen?

Man kan tildele Callouts på tre forskellige niveauer i AdWords, hvilket giver mulighed for at lave specifikke Callouts til forskellige produkter. De tre niveauer er:

  • Kontoniveau – Vises på alle dine annoncer, som ikke har Callout-udvidelse tilknyttet til en kampagne eller en annoncegruppe.
  • Kampagneniveau – Vises for alle annoncer, som ikke har en Callout-udvidelse tilknyttet til annoncegruppe.
  • Annoncegruppeniveau – Vises på annoncer for den specifikke annoncegruppe.

Det er ved at bruge Callouts på annoncegruppeniveau, at du kan gøre dine Callouts endnu mere præcise, alt efter hvad den konkrete annonce handler om.

Derudover er der en række faktorer der afgør, hvorvidt Callout-udvidelsen overhovedet bliver vist, når din annonce vises på Google:

  • Placeringen af din annonce på Googles side for søgeresultater – Nogle udvidelser bliver udelukkende vist i annoncer, som ligger over de organiske søgeresultater.
  • Din annoncerangering, som er kombineret af dit bud, kvaliteten af annoncen og landingssiden, og den forventede virkning af udvidelsen.
  • Dit søgeords kvalitet og maksimum CPC-bud
  • Om du har aktiveret andre annonceudvidelser

Hvis man har oprettet Callouts, som ikke bliver vist, kan det således være nødvendigt at øge buddet og/eller annoncens kvalitet.

Hvis du er i tvivl om, hvorvidt din annonce vises eller hvorfor den måske ikke bliver vist, kan du bruge værktøjet “Ad Preview and Diagnosis tool”. Her får man en indikation på, om man er kvalificeret til at blive vist på diverse søgeord og om ens Callout-udvidelse vises.

Hos AW Media er vi en samling af dedikerede nørder, som knokler for at være først med det sidste nye inden for online markedsføring. Vi deler ud af vores tips og tricks, som vi har oparbejdet gennem mange års erfaringer.