Glen Michaelsen
SEO-specialist med 16 års erfaring​

Har I fået SEO for pengene?

Hvis I ikke har det store kendskab til SEO, kan det godt være svært at gennemskue, hvad det helt præcis er, jeres SEO-bureau laver for jer og hvordan udviklingen skrider frem. Hvis du kan genkende den følelse, får du her nogle tips til, hvordan du kan følge med i SEO-arbejdet.

 

Lever jeres hjemmeside op til de tekniske krav?

Et essentielt aspekt af SEO er den tekniske del. Google stiller nemlig en række krav til jeres hjemmeside. I grove træk, vil Google gerne have at jeres hjemmeside er hurtig og mobilvenlig – hvis I opfylder disse krav, vil jeres hjemmeside blive belønnet i form af bedre placeringer.

Måden hvorpå du kan tjekke hvorvidt jeres hjemmeside lever op til Googles tekniske krav, er ved at benytte deres eget værktøj; PageSpeed Insights. Her indtaster du blot URL’en på jeres hjemmeside, hvorefter du får en rapport over hjemmesiden med forbedringsmuligheder. Det ser således ud: 

Jeres hjemmeside bliver tildelt en score mellem 0-100, hvor 100 er det bedste. Farven på den score I får, har en del at sige. Hvis scoren er rød, indikerer det, at der mange punkter der kan forbedres. Hvis scoren er gul, er der tjek på de mest kritiske punkter, men plads til forbedringer. Er scoren grøn, gør I det godt. Dog vil der stadig være forslag til forbedringer, indtil I rammer en score på 100.

 

Har I fået nyt indhold?

Når vi snakker SEO, har indholdet på jeres hjemmeside stor betydning. Googles algoritme er programmeret til, at rangere indhold efter relevans. Det betyder, at jo bedre indhold I kan tilbyde jeres besøgende, jo bedre placeringer vil I med tiden opnå.

Det betyder ikke nødvendigvis, at I skal have plastret jeres hjemmeside til med nyt indhold. Hvis I i forvejen har godt indhold og en god struktur, vil optimeringer af eksisterende indhold ofte lede til bedre placeringer.

 

Får I links?

Tidligere på året udtalte Google, at links er det tredje vigtigste parameter, når det kommer til at opnå gode placeringer. Derfor er det en god idé at tjekke om I løbende får nye links.

Det tager tid at bygge gode links, derfor skal I ikke være nervøse når I ikke går fra at have 0 til 100 links på få dage – hvis I gør, bør I tjekke op på, om det er gode, troværdige links, da det kan være en indikator for, at I får links fra upålidelige kilder.

Vi benytter værktøjet Ahrefs til at holde styr på links og sikre at kurven er opadgående. Der findes mange alternativer – vi mener dog ikke at disse kan måle sig med Ahrefs. Hvis I benytter jer af et SEO-bureau, skal I selvfølgelig ikke selv investere i disse værktøjer, for dem har jeres SEO-bureau garanteret i forvejen. De kan forsyne jer med en rapport over udviklingen. Herunder ses et eksempel af udviklingen i links fra Ahrefs:

 

Er jeres placeringer blevet bedre?

SEO handler om at opnå de placeringer, som giver mest muligt relevant trafik og flere kunder. Derfor er det væsentligt at have tjek på, hvordan I egentlig ligger placeret i søgemaskiner som Google og Bing – og om udviklingen går i den rigtige retning.

Det er en langhåret proces at tjekke placeringer på forskellige søgeord manuelt – især hvis I ikke er placeret på side ét. Heldigvis er der lavet en række værktøjer til dette.

Vi benytter os af værktøjet Accuranker, da det giver et fyldestgørende overblik over udviklingen i placeringer på relevante søgeord. Herunder kan du se et eksempel på interfacet i Accuranker:

 

Hvordan er jeres Click Through Rate?

Click Through Rate (på dansk kendt som klikfrekvens) illustrerer hvor mange klik jeres hjemmeside får i søgeresultaterne, sammenholdt med antal visninger. Når der bliver lavet SEO for jer, vil jeres website få flere visninger i søgeresultaterne – men det afgørende er, at de som søger også vælger at klikke på jeres website.

Det er svært at sige, hvad der er en god CTR. Det afhænger af mange faktorer, hvor den primære er placeringen. På Advanced Web Rankings kan du se den gennemsnitlige CTR for de forskellige placeringer. Disse tal kan bruges til at sammenligne, hvorvidt jeres CTR er god eller mindre god.

Sådan tjekker du CTR:

Step 1: Log ind i Google Search Console og vælg din hjemmeside

Step 2: I menuen til venstre vælger du “Effektivitet”

Når du har gjort det, bliver du præsenteret for følgende overblik:

Her kan du vælge hvilke parametre, du gerne vil se data på. Du kan eksempelvis klikke på “gennemsnitlig klikrate”, for at se hvor mange der klikker sig ind på jeres hjemmeside, når de søger på forskellige søgeord.

 

Får I trafik?

I takt med at jeres placeringer bliver bedre og bedre, vil mængden af trafik på jeres hjemmeside stige. I den forbindelse er Google Analytics værktøjet, som giver jer det forkromede overblik. Her får du en lynguide til, hvordan du ser udviklingen i den organiske trafik:

Step 1: Log ind med din Google konto på: analytics.google.com

Step 2: I menuen til venstre vælger du “Anskaffelse” → “Kampagner” → “Organiske søgeord”

Step 3: Øverst i højre hjørne vælger du hvilken periode du gerne vil se

Den vigtigste information, som du kan danne ud fra ovenstående graf, er at kurven er opadgående.

 

Får I gode henvendelser?

Målet med SEO er at skabe en bedre forretning. Ofte er flere henvendelser et godt tegn, men det handler ikke bare om antallet, men også kvaliteten af henvendelserne. Her gælder det for jer om, at formidle det rette budskab på jeres hjemmeside, som får de rette besøgende til at konvertere.

Måden hvorpå I tjekker hvor mange henvendelser der bliver til kunder, er I jeres CRM system. Vi benytter Zoho CRM til at bevare et overblik over vores henvendelser. Her er det selvfølgelig vigtigt at huske på, at I selv har et ansvar, da det i sidste ende er jer, der skal sørge for at konvertere de henvendelser I modtager.

Skal vi tage en snak?
Udfyld formularen og bliv kontaktet af en af vores specialister.
Modtag inspiration, guides og spændende indsigter

Vores nyhedsbrev er målrettet beslutningstagere, der ønsker at blive holdt opdateret i en branche, der konstant er i udvikling.

Vi skriver typisk om:

  • Fra prospekt til ambassadør: Konkrete eksempler for hvordan man med marketing flytter kunder fra prospekt til lead, lead til kunde og (sidst men ikke mindst) kunde til ambassadør.

  • Opdateringer i branchen: Når det digitale landskab ændrer sig, kan det have stor betydning for jer. Vi holder jer opdateret og giver vores bud på, hvordan den konkrete opdatering vil have effekt.

  • Succeshistorier fra kunder: Udover at vi elsker at fejre vores (og vores kunders) succeser, så skal disse også inspirere til initiativer og metoder, I kan bruge.

  • Værktøjer til marketing: Meget lavpraktisk viser vi de værktøjer, der øger hastigheden og kvaliteten af vores arbejde. Altid med konkrete eksempler på, hvordan de kan benyttes.

 

Tilmeld dig her

Samtlige nyhedsbreve følger disse principper:

  • Kan læses på under 3 minutter
  • Relevante for beslutningstagere og generalister
  • Der er aldrig tale om reklamemails 

Kunne du bruge min artikel?

Hvis du kender andre, der kunne få glæde af artiklen, vil jeg sætte stor pris på, hvis du vil dele artiklen. Hvis du har input til artiklen eller konkrete spørgsmål til mig, er du velkommen til at kontakte mig her.