Hvad er Google AdWords?

Google AdWords er grundlæggende et værktøj til online markedsføring og mest kendt som søgeordsmarkedsføring, men AdWords indeholder også såkaldt displayannoncering (fx. annoncering med bannere og videoer) via Googles Displaynetværk.

To netværk

Google AdWords er altså delt i to, nemlig søgenetværket og displaynetværket. Begge netværk har sine egenskaber og styrker. En basis forståelse af de to netværk, kan danne grundlaget for effektive kampagner på begge netværk, med hver deres formål.

Overordnet er søgemarkedsføring lig med pull markedsføring, som skal trække kunderne igennem til købet, imens displaymarkedsføring er push markedsføring, som forsøger at skubbe produkterne ud til potentielle kunder, samt gøre opmærksom på tilbud, produkter, service etc. og ikke mindst kan have branding-formål.

Googles søgenetværk

Søgeordsmarkedsføring, eller populært search, er markedsføring overfor potentielle kunder, som er aktivt søgende efter et produkt eller en service. Denne form for markedsføring har vist sig generelt at være utrolig rentabel, fordi målgruppen kan rammes i købsprocessen, hvor de måske allerede har besluttet sig for et bestemt produkt – og kun mangler et sted at købe det.

Det er vigtigt, at holde sig for øje, at ikke alle søgeresultater er AdWords. På Googles søgemaskiner er søgeresultaterne, delt i to, nemlig de såkaldte organiske resultater (gratis klik) og så AdWords annoncer (betalte klik). Der sondres altså imellem to typer search, nemlig den betalte AdWords- eller PPC-trafik (Pay Per Click) og så den organiske trafik.

Googles søgenetværk omfatter både Googles søgemaskiner (fx. google.dk, google.com etc.) og så de såkaldte søgepartnere. Søgepartnere er websites, som har installeret Google søgning på deres website og så viser Googles søgeresultater ved søgninger. Selve den måde søgeresultaterne bliver vist på, kan variere meget fra website til website.

Som AdWords-annoncør, har du mulighed for at dele din AdWords-trafik og forholde dig til effekten af trafik fra hhv. Google søgemaskiner og søgepartnerne. Derudover kan det vælges, at man som annoncør ikke ønsker at blive vist på søgepartner websites.

Google Displaynetværk

Displaynetværket og displaymarkedsføring i sig selv, er som nævnt en helt anden form for markedsføring end på søgenetværket. Det er vigtigt som annoncør, at kende disse forskelle og tilpasse sin markedsføring til hver af de to netværk i AdWords.

Muligheder

På Displaynetværket kan der annonceres via en række forskellige former for bannere, tekstannoncer og videoannoncer. Denne form for annoncering kan kræve kontakt til designere og kan være mere omstændig end oprettelse af tekstannoncer på søgenetværket. De kreative muligheder er dog langt større.

Segmentering og målretning

Målretning på displaynetværket kan foregå via en af følgende målretningsmetoder eller en kombination af dem; søgeord (contextual targeting), placeringer (websites), emner (grupper af websites) eller interessegrupper (cookie-baseret interesse fastlæggelse af målgrupper, herunder også såkaldt remarketing).

Positiv ROI på Google AdWords?

Svaret er ja – AdWords kan både give positiv ROI og så kan ROI måles meget effektivt med AdWords. Fordelen er, at annoncøren har mulighed for at spore og måle på effekten af markedsføringen helt ned til det enkelte søgeord, det enkelte banner osv., og dermed kan der optimeres i forhold til dette. Måleinstrumenterne med AdWords er både konverteringssporing og Google Analytics.

Effektivt værktøj til online markedsføring

Som opsummering på spørgsmålet “Hvad er Google AdWords?”, må det som i indledningen konstateres, at det er et værktøj til online markedsføring, samt suppleres og understreges, at korrekt anvendt, er AdWords særdeles effektivt.

Hos AW Media er vi en samling af dedikerede nørder, som knokler for at være først med det sidste nye inden for online markedsføring. Vi deler ud af vores tips og tricks, som vi har oparbejdet gennem mange års erfaringer.