#15 AWM Cast – Hvilke bannerstørrelser skal vi lave til Google Ads?

google-ads-bannere-tegnet-på-papir

Bannere er et vigtigt element, når det kommer til at køre annoncering på Googles display-netværk. Hvis vi tager udgangspunkt i, at vi gerne vil annoncere i nordiske lande, så er der 23 forskellige bannerstørrelser at tage hensyn til. Vi kommer ind på de vigtigste af dem her.

Se ugens episode

Her gennemgår Glen de fem vigtigste bannerstørrelser:

Resume af episoden

Der findes 18 forskellige bannerstørrelser, som bliver benyttet i hele verden. Derudover er der fem ekstra størrelser i Europa samt tre i Polen. Det vil sige, at hvis vi gerne vil annoncere i Danmark (eller et andet europæisk land), er der 23 bannerstørrelser i spil.

Det er tidskrævende at lave 23 bannere

Selvom der skal bruges de samme billeder, farver og budskaber – så tager det tid at producere bannere i 23 størrelser. Derfor kan det ofte være relevant at prioritere nogle størrelser frem for andre. Heldigvis har Google en masse data, som afspejler hvilke bannerstørrelser, der performer bedst.

De fem “bedste” bannerstørrelser

Herunder er en liste over de fem bannerstørrelser, som Google anbefaler at benytte:

  1. 336×280 (kvadratisk format)
  2. 300×250 (kvadratisk format)
  3. 728×90 (bredformat)
  4. 300×600 (højformat)
  5. 320×100 (mobilformat)

Så hvis I sidder med begrænsede ressourcer, så er disse fem størrelser gode at starte ud med. I skal bare huske på, at selvom ovenstående bannerstørrelser i gennemsnit er de bedst performende, så er de det ikke nødvendigvis for jer.

I bliver begrænset

Hvis I vælger at gå med ovenstående bannerstørrelser, er der en risiko for at I kommer til at opleve en begrænsning. Las os antage at jeres målgruppe befinder sig meget få, branchespecifikke websites, hvor I gerne vil være repræsenteret, da I ved, at I kan nå jeres målgruppe. Hvis de pågældende sites har valgt at benytte en anden størrelse bredformat banner, så vil I ikke kunne være til stede, før I har den rette bannerstørrelse.

Lav en indledende analyse

Hvis I ved, at der er en række websites, I gerne vil annoncere på, så lav en analyse over hvilke bannerstørrelser, de pågældende sites benytter sig af. Så kan I starte med at producere disse.

“I den perfekte verden udarbejdes alle 23 størrelser”

Hvis I har ressourcerne til det, så kan I med fordel lave alle 23 bannerstørrelser, hvis ikke, så lav hellere fem knivskarpe bannere, i stedet for 23 semi-gode. Det vil give jer størst værdi på den lange bane.