Hvilke SEO best practices gælder (måske) i 2016?

De fleste, der beskæftiger sig med SEO for tiden, kan bekræfte, at søgemaskinerne har ændret sig markant i løbet af 2015. Hver eneste måned, sker der ting hos Google, som tvinger os SEO-folk til at revurdere vores prioriteter. Men hvad venter forude? Kan vi genbruge nogle af de ting, som vi har lært i 2015?

I dette blogpost vil vi prøve at give bud om hvilke elementer i SEO, der kommer til at ændre sig i 2016, og hvilke vi kan holde fast i lidt endnu.

Hvordan ser fremtiden ud inden for SEO?

Vi kan kigge på nogle af de ændringer, som Google har foretaget sig i løbet af 2015 og bruge disse til at estimere, hvad der vil ske i fremtiden.

De sociale medier vil få mere indflydelse

I øjeblikket er det ikke beviseligt, at de sociale medier har indflydelse på synlighed i søgeresultaterne, selvom mange i SEO-branchen påstår, at det har en påvirkning. Matt Cutts forklarer herunder, at Google på nuværende tidspunkt ikke er i stand til inkorporere likes, delinger, +1’s, tweets, re-tweets på henholdsvis Facebook, Twitter og Google+:

 

Selvom Matt Cutts afviser teorien om, at sociale medier har indflydelse på rangering på Google, tyder meget dog på, at “social signals” eller sociale signaler kan få større indflydelse på SEO i fremtiden. Google er nemlig allerede i gang med at “embedde” diverse sociale medier direkte i søgeresultaterne. I USA arbejder de blandt andet med at inkorporere “tweets” fra Twitter til at blive vist i søgeresultaterne.

Desktop-SEO bliver langsomt udfaset

Som bekendt lancerede Google den længe ventede og frygtede “Mobilegeddon” opdatering, der havde til formål at straffe de websites, som ikke er mobiloptimerede.

Heldigvis for mange danske virksomheder, fik opdateringen ikke så store konsekvenser for deres SEO i Danmark. Men med denne opdatering gav Google udtryk for, at mobilen i fremtiden bliver den mest dominerende kilde til webtrafik. Det betyder naturligvis, at mobilen er noget, SEO-folk bliver nødt til at arbejde mere med.

Er du mere nysgerrig, kan du høre John Mueller tale om mobiloptimerede websites herunder:

John Mueller – Google Hangout

Informationsbaseret indhold er ligegyldigt

Vi bliver bombarderet med ligegyldig information på nettet, når vi søger på Google. Eksempelvist er traditionelle SEO-tekster til for at rangere højt på Google men indeholder ikke relevant information for brugeren. Det ved Google efterhånden, og derfor bliver vi straffet. Derudover bliver Google dygtigere til at give dig svar på dine spørgsmål direkte i søgeresultaterne, uden at du behøver at finde svar på eksterne websites. Eksempel:

 

Hvis et website (dit website) skal have relevans for den søgende bruger, må det tilbyde unik og niche-orienteret information, som man ikke finder andetsteds på nettet. Det er denne type indhold, som Google vil belønne i fremtiden, og det bliver vi nødt til at rette os efter. Ellers koster det i søgeresultaterne!

Lokal SEO vil udvikle sig

Lokal SEO bliver i højere grad en vigtig brik i din virksomheds mulighed for at promovere sig på Google. Det er muligt at oprette din virksomhed på Google under “Google My Business”. I fremtiden bliver fokus på din virksomheds aktivitet i My Business, fordi det vil hænge uløseligt sammen med din SEO.

Anmeldelser og “local citations” bliver vigtige. Bare det, at din virksomhed bliver nævnt og anmeldt på eksterne hjemmesider, er vigtigt for din virksomheds omdømme. Google kan nemlig med My Business gemme informationer omkring din virksomhed og dermed spore, når din virksomhed bliver nævnt andre steder på nettet. Læs eventuelt mere her:

Moz – Om Social Signals

Hvad forbliver (måske) det samme i 2016?

Som vi har beskrevet herover, ser det ud til, at der er rigtig mange ting, som vil ændre sig i 2016 og i fremtiden generelt. Herunder giver vi et bud på nogle af de best practices, som ser ud til at forblive lidt endnu.

Disse SEO best practices ser ikke ud til at blive udfaset:

  • Content is still king: Selvom vi allerede har understreget, at ligegyldig, informationsbaseret indhold vil blive udfaset, så er unikt, værdiskabende indhold stadig alpha omega for brugeren og derfor også for Google.
  • On-site SEO – Brugeroplevelse er stadig vigtigt: Loadtid, sikkerhed og brugervenlighed alle vigtige parametre og skal derfor stadig være i fokus.
  • Fortsæt med at opbygge dit websites autoritet: Indgående links er stadig vigtigt, fordi det styrker dit websites autoritet på nettet.

Herover har vi taget udgangspunkt i nogle af de tiltag, som Google har gjort i løbet af 2015. Ud fra disse har vi givet et bud på, hvordan 2016 muligvis kan komme til at se ud. Vi har desuden også beskrevet nogle af de aspekter af SEO, som formentlig ikke bliver udfaset. Ovenstående bør ses som et udkast til, hvordan SEO kan komme til at se ud i 2016.

Det eneste vi i AW Media er helt sikre på er, at SEO i 2016 ikke bliver som det var i 2015.

Vil du høre mere om SEO best practices? Kontakt os og lad os tage en snak om din SEO.