Mobilegeddon – Overlevede dit website?

mobilvenligt-website

D. 21 April indtraf den helt store mobil-opdatering, som de fleste virksomheder frygtede – Med god grund på daværende tidspunkt! Denne opdatering kunne efter sigende påvirke, at ens rangering på Google ville dale drastisk, hvis ens website ikke var optimeret til smartphones. 

Nu er der gået en måned siden mobil-opdateringen blev lanceret. Dagene op til talte alle om “mobilegeddon”, som skulle belønne mobiloptimerede websites og fælde de websites, der ikke var dét. Dog er det de færreste virksomheder, der indtil videre har oplevet opdateringen som en frygtelig asteroide.

At have eller ikke at have et mobiloptimeret website

De virksomheder der ikke har et mobiloptimeret website, har kun set et mindre fald, hvilket Social Times har lavet et overblik over. Det vil sige, at den store og revolutionerende opdatering, ikke havde en lige så stor indvirkning, som man troede. Man oplevede heller ikke en større indvirkning som ejer af et mobiloptimeret website. Opdateringen har haft en indirekte indvirkning på mobiloptimeret websites, da de har fået en højere ranking på Google, fordi “konkurrenterne” falder i ranking. Men man har ikke set nogen direkte positiv påvirkning, hvilket betyder at man ikke bliver belønnet af Google, for at ens side er mobiloptimeret.

Hav fokus på kvalitet

Forklaringen på, hvorfor “mobilegeddon” ikke blev så stort, som man egentlig havde håbet eller frygtet, skyldes at man ikke skulle kunne optimere dårligt indhold. Det vil sige at man ikke skulle kunne have et mobiloptimeret website med dårligt indhold, der rangere højt på Google. Dette forklarer Thomas Bering, Head of Perfomance hos Google Nordic, i et interview med Huset Markedsføring. Derfor er kvaliteten af indhold stadig den vigtigste faktor for rangeringen af ens website på Google.

Gør jer klar til fremtiden

Hermed er vi alle sikret for nu, og de fleste har overlevet “mobilegeddon”. Alligevel kan man som virksomhed ikke føle sig helt sikker endnu, hvis man ikke har et mobiloptimeret website. Det vil nemlig ikke være usandsynligt, at Google vil sætte endnu mere fokus på smartphones i fremtiden, da flere og flere mennesker anvender deres telefoner i dagligdagen til at søge på Google. Derfor bør man lægge nogle ressourcer i at tilpasse sig fremtidens tendenser og give en god brugeroplevelse – Også for dem som er på smartphones!