Ranking-faktorer for den finansielle sektor

seo-i-den-finansielle-sektor

Search Metrics er et af verdens største værktøjer inden for måling af online-performance, og de udgiver årligt rapporter med ranking-faktorer, som er baseret på de mange tusinde websites de overvåger.

For nyligt udgav de så en rapport, hvor de udelukkende kigger på websites i den finansielle sektor. Disse resultater sammenlignes med normalen for at se, hvor den finansielle sektor afviger. Vi har gennem mange år arbejdet med kunder i den finansielle sektor, og derfor giver vi i dette indlæg en kort opsummering af deres whitepaper – og et par gode tips til jeres virksomhed, hvis den befinder sig i den finansielle sektor.

Ranking-faktorer du skal være særligt opmærksom på:

Herunder har vi samlet de ranking-faktorer, der tæller højere i den finansielle sektor. Står I og skal foretage en prioritering af jeres ressourcer, bør I overveje at sætte disse i toppen.

Forekomst at bullet-liste

Bullet-lister er med til at skabe det hurtige overblik for den besøgende, og ofte med til at opridse nogle konkrete, klare fakta omkring produktet. Derfor giver det også rigtig god mening, at Google prioritere finansielle websites, der benytter bullet-lister. På et lånewebsite vil det nemlig være med til at overskueliggøre information som eksempelvis; lånebeløb, renter, ÅOP og stiftelsesomkostninger.

Load-tid

Hastigheden på ens website har en kæmpe indflydelse generelt, og denne er endnu større i den finansielle sektor. Potentielle kunder i denne sektor sammenligner oftest en lang række virksomheder, da pris og vilkår kan variere meget for forholdsvist ensartede produkter. Derfor ønsker brugere at blive mødt af performance-optimerede websites, hvor de hurtigt kan navigere frem til de ønskede oplysninger.

Tekstmængde

Desto flere ord I har, desto bedre ranker I. Man skal selvfølgelig stadig have kvaliteten i mente, men sandheden er stadig, at kvantitet også tæller. Dette vil jeg ikke mene er den finansielle sektors skyld, men mere det faktum, at vi befinder os i en af de hårdeste brancher SEO-mæssigt. Vi ville få præcis samme resultat, hvis vi analyserede andre brancher med høj konkurrence, som eksempelvis rejser, gadgets og uddannelse.

Semantik

Har I en stærk finansiel semantik (altså et website, der er udførligt og udelukkende handler om finans) vil det give mange plus-points – fremfor at have et website der snakker om alt muligt. Finansielle produkter er næsten alle ret komplekse og ret indflydelsesrige på vores nutid og fremtid. Derfor ønsker Google at præsentere virksomheder, der har et dedikeret fokus.

HTTPS-forbindelse

For relativt nyligt øgede Google deres fokus omkring HTTP-forbindelse. De synliggjorde det langt kraftigere i deres browser, om websites kørte på en sikker forbindelse – og de implementerede det også som en i højere grad væsentlig faktor i deres algoritme. Nærmest alle finansielle produkter kræver en række af brugernes personlige oplysninger, og derfor er HTTPS vigtigere i den finansielle sektor.

Ranking-faktorer, som er knap så væsentlige

Når der findes ranking-faktorer, som er særligt vigtige, er der selvfølgelig også dem, som er mindre vigtige, og dem vil jeg gennemgå herunder.

Billeder

Da vi har at gøre med produkter, der er tal-baseret, vil billeder betyde mindre, end det normalt gør. Til de fleste finansielle produkter er det også vanskeligt at finde på mange billeder, som bidrager til at gøre indholdet bedre.

Video

Lidt samme historie som med billederne. Video er også, på mange finansielle websites, dårligere til at beskrive produktet end god gammeldags tekst. Video er dog stadig væsentlig bedre til at præsentere finansielle produkter, da det bedre kan håndtere præsentation af grafer og tal – samt at der er mulighed for voice-overs.

Antal interne links

Det punkt kommer lidt naturligt i forbindelse med punktet omkring semantik. Har man et mere semantisk snævert website, vil der automatisk være færre interne links. I min optik gør det dog blot opgaven væsentligt sværere, da det så handler om at lave helt rigtige interne links, så man får skabt den perfekte interne linkstruktur.

Sociale medier

Dette punkt inkluderer Facebook, Twitter, Pinterest og Google+, som normalt er væsentlige ranking-faktorer. Finansielle produkter er sjældent dem, man har mest lyst til at dele på sin Facebook-profil – hvad end det er pensionsordningen eller billånet. Derfor kommer der også et helt naturligt fald i betydningen af sociale medier, og man vil dermed have brug for færre likes og mindre engagement for at ranke.

Så er der et punkt, som er jeg helt uenig i

Kigger man i Search Metrics rapport, fremgår det, at brugen af søgeord er meget mindre vigtig i den finansielle sektor – og det er jeg bestemt ikke enig i. Arbejder man eksempelvis med lån, findes der tonsvis af ord, der beskriver det samme produkt. Derfor mener jeg, det er yderst vigtigt at have et skarpt fokus på søgeordet og holde en god keyword-density.

Jeg tror dog godt, jeg kan regne ud, hvorfor deres tal siger noget, der er i skarp kontrast til det, jeg mener. Herunder vil jeg beskrive mine to påstande.

1: Deres analyse er fra et engelsk marked

Jeg har arbejdet med SEO på mange forskellige markeder, og de fleste ranking-faktorer er præcis de samme, når man bevæger sig på tværs af landegrænser. Den ranking-faktor der dog kan variere markant, er den omkring brugen af søgeord.

Googles maskine er nemlig mange gange bedre til at forstå det engelsksprogede marked end alle andre i verden – fordi de får så meget mere data at arbejde med på engelsk. Dette udgør navnligt et kæmpe forskel, når man sammenligner engelsk med dansk. Dansk er i modsætning et ufattelig lille marked, hvor Googles forståelse af sproget er nærmest ikke-eksisterende.

2: De “glemmer” den semantiske grund

Søger man på nogle af de bredeste ord inden for den finansielle sektor, er det ofte virksomhedernes forside, der har en god placering. Her er det også helt korrekt, at der ikke er en udførlig brug af netop det søgeord, brugeren har søgt på.

Men; forsiden ville aldrig have haft den placering, hvis ikke resten af websitet var opbygget efter SEO Best Practices, når det kommer til struktur samt korrekt brug af søgeord.

Det handler om prioritering

Til sidst vil jeg blot påpege en ekstra gang, at alle ranking-faktorerne er væsentlige at arbejde med. Det handler nemlig ikke om, at vi skal udelukke nogle ting fuldstændigt, blot at vi skal prioritere rigtigt. Sigter man efter at være dominerende inden for sin branche, bør man altid arbejde med den komplette palette. Har man dog begrænsede ressourcer, kan ovenstående opdeling være med til at gøre, at jeres timer bruges det mest værdiskabende sted.