Glen Michaelsen
SEO-specialist med 16 års erfaring​

Ranking-faktorer for rejsebranchen

Hos Leadtime har vi siden vores allerførste år arbejdet med kunder i rejsebranchen. Det er en spændende og svær branche for et SEO-bureau som os. Det spændende og svære opstår begge i det faktum, at kunderne har en mere kompleks og væsentlig længere købsrejse – og at det er en af de mest konkurrenceprægede brancher.

For nyligt udgav Search Metrics en rapport omkring ranking-faktorer inden for rejsebranchen, og denne har vi taget et grundigt (og kritisk) blik på. I rejsebranchen spiller man selvfølgelig på de samme SEO-tangenter, som i andre branche, men der er stor forskel på, hvor meget de hver især betyder – og dette kommer vi til at gå igennem her.

Ranking-faktorer der er særligt vigtige i rejsebranchen

Herunder kommer vi med nogle af de parametre, som jeres virksomhed bør fokusere ekstra på, hvis I opererer i rejsebranchen.

Tekstmængde

Mange i SEO-branchen proklamerer, at kvantitet ikke betyder noget mere. Google er simpelthen blevet smartere, så derfor “behøves” man ikke længere lave kvantitet. Jeg er dog ikke enig, hvilket Search Metrics rapport heldigvis også belyser. Jeg er dog enig i, at der skal være en vis form for kvalitet i indholdet, før kvantitet virker – både i forhold til Google og brugeren.

Inden for rejsebranchen er dette ekstra vigtigt, da en potentiel kunde vil søge meget information før et køb. Dette kan eksempelvis være information omkring vejret, dyrelivet, nationalparker, templer og ruter. Rejser er i større grad blevet en del af vores livsstil og identitet, og derfor søger vi også (i langt større grad) mere end “bare” charterferier.

Semantik

Inden for rejsebranchen handler semantik meget om, hvor dedikeret man er til en type rejse eller til en destination. Tilbyder man både ski-, camping-, charter- og vandreferier, vil man have et semantisk dårligt website. Dedikerer man sig derimod udelukkende til eksempelvis skiferier i Saalbach, ville man stå utrolig stærkt – på netop søgninger relateret til det område og den rejseform.

Google ved, at rejser er et kompleks område, der kræver meget viden. Den viden er der en større sandsynlighed for, at man har, hvis man har ét cementeret fokus – frem for et bredere (mere temabaseret) fokus.

Billeder

Her behøves vidst ikke den store forklaring. Rejser er et super visuelt produkt, og jeg kunne aldrig forestille mig at købe en rejse, før jeg havde set en serie billeder fra destinationen.

I det konkrete punkt fra analysen, er det mængden af billeder, som der refereres til. Dette giver også rigtig god mening, da en rejse ofte indeholder mange forskelligartede oplevelser. Det kan eksempelvis være billeder fra stranden, hotellet, gadelivet, templerne og dyrelivet.

Bullet-lister

Her er både tale om antallet af punkter og længden af disse punkter. Rigtig mange brancher er præget af de tre hurtige selling-points, som lynhurtigt skal konvertere brugeren. Dette slipper man dog ikke afsted med i rejsebranchen, da de fleste selling-points vil kræve en uddybning.

Skriver man eksempelvis “Stort pistområde” som bullet-point, vil mange nok tænke: “Ja, det siger de jo alle sammen”. Skrev man derimod “Stort pistområde med over 270 kilometers pister i alle sværhedsgrader”, er der pludselig mere substans – om end det selvfølgelig kan gøres meget bedre, når man kender destinationens karakteristika og virksomhedens fokus.

Interne links

Denne bakker godt op om tekstmængden. Når vi har så meget information – formentlig på mange sider – er det endnu vigtigere, at man leder brugeren videre på en måde, så vedkommende får besvaret alle sine spørgsmål.

Sidder brugeren eksempelvis og læser om, hvornår det er bedst at tage til Saalbach, kunne man linke videre til en side, der forklarer om vejr og klima.

Eksterne links

Det er faktisk sjældent en del af mine SEO-strategier at lave eksterne links. Det kommer selvfølgelig nogle gange naturligt, men ofte ser jeg ikke den største værdi skabt, når jeg laver et eksternt link – hverken SEO- eller indholdsmæssigt.

Dette ændrer sig dog en del, når jeg arbejder med en hjemmeside inden for rejsebranchen. Her kan jeg se masser af værdi på begge fronter. Dette er især, når man arbejder med rejsemål uden for Europa, da man ofte skal tage stilling til ting som pas, visum og vacciner.

Ranking-faktorer der er mindre vigtige i rejsebranchen

Nu kommer vi til nogle af de faktorer, som ikke bør stå øverst på prioriteringslisten, da disse har mindre at sige i rejsebranchen.

Load-tid

Jeg er til dels enig i, hvad deres analyse fortæller. Rejsehjemmesider har det med at være væsentlig tungere og langsommere, da de (jf. tidligere punkter) indeholder meget mere indhold i form af tekst og billeder.

Det betyder altså, at man ikke skal være ærgerlig over at have en loadtid, der er langsommere end hjemmesider i andre brancher – for det vil den med en fair sandsynlighed være. Man skal dog stadig tjekke op blandt ens tætteste konkurrenter og sikre, at man ikke mister væsentlige points i forhold til dem.

Sociale medier

Kigger man på de punkter, som adskiller sig mest fra “normen” i den dårlige retning, er det et tag-selv-bord af sociale medienavne. Her står Google+, Twitter, Pinterest og Facebook nemlig listet, og det er (rundt regnet) også de sociale medier, man beskæftiger sig med i SEO-branchen.

Jeg er ganske enig med analysen. Jeg tror på, at der er et punkt, som ikke står på listen, der har overtaget “pladsen” fra de ordinære sociale medier – nemlig anmeldelser. For en rejsende er det meget mere værdifuldt at se fem positive, personlige anmeldelser af et rejseselskab, som det ville være at se 1.000 likes på Facebook. Rejsebranchen er uden tvivl en af dem, hvor det bliver brugt mest tid på at studere anmeldelser fra de forskellige rejseselskaber.

Søgeord

Normalt arbejder jeg rimelig stringent med søgeord, fordi mine erfaringer ganske enkelt fortæller mig, at det virker bedst. Dog har der på det seneste været en “bevægelse”, som jeg navnligt har lagt mærke til i rejsebranchen, hvor væsentlig færre (men meget mere udførlige) sider kan have placeringer på en lang række ord.

Jeg vil dog mene, at det er særligt vigtigt, at man holder fokus på at benytte ord, som relaterer sig tæt op af søgeordet. Snakker man eksempelvis om “Saalbach”, vil man (udover ens prioriterede søgeord) skulle nævne ord som piste, østrig, liftkort, afterski og Hinterglemm.

Husk; at mange bække små, gør stor å

Ovenstående lister må aldrig tolkes som “dette skal vi gøre” og “dette skal vi ikke gøre”. Arbejder man med SEO i rejsebranchen, som må betegnes som en af de hårdeste, gælder “mange-bække-små”-teorien i den grad.

Det er de færreste, der vil opnå værdifulde placeringer i rejsebranchen, hvis de ikke fokuserer på samtlige ranking-faktorer. Derfor skal ovenstående mere tolkes som “hvad gør vi først” og “hvad gør vi sidst”.

Kilde: http://www.searchmetrics.com/knowledge-base/ranking-factors-travel/

Skal vi hjælpe med jeres SEO?

Vi har gennem vores mangeårige engagement med rejsebranchen oparbejdet en erfaring, der gør os ekstra stærke inden for lige præcis denne branche. Har du en virksomhed med aktiviteter i rejsebranchen tager vi meget gerne en snak om, hvordan vi kan hjælpe jer.

[contact-form-7 id=”2688″ title=”Forsidemodul”]

Skal vi tage en snak?
Udfyld formularen og bliv kontaktet af en af vores specialister.
Modtag inspiration, guides og spændende indsigter

Vores nyhedsbrev er målrettet beslutningstagere, der ønsker at blive holdt opdateret i en branche, der konstant er i udvikling.

Vi skriver typisk om:

  • Fra prospekt til ambassadør: Konkrete eksempler for hvordan man med marketing flytter kunder fra prospekt til lead, lead til kunde og (sidst men ikke mindst) kunde til ambassadør.

  • Opdateringer i branchen: Når det digitale landskab ændrer sig, kan det have stor betydning for jer. Vi holder jer opdateret og giver vores bud på, hvordan den konkrete opdatering vil have effekt.

  • Succeshistorier fra kunder: Udover at vi elsker at fejre vores (og vores kunders) succeser, så skal disse også inspirere til initiativer og metoder, I kan bruge.

  • Værktøjer til marketing: Meget lavpraktisk viser vi de værktøjer, der øger hastigheden og kvaliteten af vores arbejde. Altid med konkrete eksempler på, hvordan de kan benyttes.

 

Tilmeld dig her

Samtlige nyhedsbreve følger disse principper:

  • Kan læses på under 3 minutter
  • Relevante for beslutningstagere og generalister
  • Der er aldrig tale om reklamemails 

Kunne du bruge min artikel?

Hvis du kender andre, der kunne få glæde af artiklen, vil jeg sætte stor pris på, hvis du vil dele artiklen. Hvis du har input til artiklen eller konkrete spørgsmål til mig, er du velkommen til at kontakte mig her.