Undersøgelse: Danskernes brug af adblockere 2018

Adblock

Hvordan ser danskernes adblock tendenser ud i år 2018? Det har AW Media sat sig for at undersøge. Virksomheder har i længere tid foretrukket kortsigtede fortjenester, hvilket betyder at larmende, flimrende og afbrydende reklamer har gjort sit indtog på markedet. Og af den grund er kvaliteten af annonceringerne blevet forvrænget gennem tiden.

Derfor er et program, som blokerer reklamer kommet på markedet (kaldes også for ‘adblock’). Dette kan desværre have store konsekvenser for virksomheder, som ender med at bruge deres markedsføringsbudgetter på at lave reklamer, der bliver blokeret af forbrugeren.

Undersøgelsen

2.344 danskere har responderet på spørgeskemaet, som AW Media har lavet. Respondenterne blev screenet for specifikt at finde personer, som enten viste computerfærdigheder eller manglende computerfærdigheder. Spørgeskemaet er blevet delt på forskellige sociale mediekanaler og fora, samt på Strøget i København. Derudover vil resultaterne være bestående af:

  • Et kombineret billede af danskernes adblock-forbrug
  • Danskernes gennemsnitlige adblock-forbrug
  • Alder- og kønsfordeling
  • Adblock-forbrug i regionerne
  • Adblock på forskellige enheder
  • Motivationen bag adblock-forbruget
  • Hvor de fik kendskab til adblock og deres reaktion, når de møder en ”adblock-væg”

Eksplosiv stigning i danskernes adblock-forbrug

Undersøgelser fra 2016 viste, at danskernes adblock-forbrug var på omtrent de 30%. Men dette er ikke tilfældet længere. Vi kan i undersøgelsen se, at danskernes adblock-forbrug er langt højere – nemlig på hele 60%.

Fremgangen i danskernes adblock-forbrug tydeliggøres specielt i den yngre generation – og primært hos mændene. Derudover beskriver resultaterne, at kvinder i aldersgruppen 25-34 år har større tendens til at bruge en adblocker fremfor den yngre gruppe, som er mellem 18-24 år.

Derudover viser undersøgelsen også, at borgerne i Region Hovedstaden er storforbrugere af adblock-programmer, hvorimod Region Nordjylland er den region, som bruger det allermindst. De unge flytter tættere på hovedstaden som et led i deres videregående uddannelse eller arbejde, hvilket formentlig har stor indflydelse på tallet.

Du kan læse den fulde rapport her:  Undersøgelse Om Danskernes Adblock Tendenser.

Jeg er en Online Marketingmedarbejder, som elsker dens konstante ‘in flux’-profil. Man hele tiden skal være på forkant med det uventede. Jeg arbejder primært med SEO.