Glen Michaelsen
SEO-specialist med 16 års erfaring​

Undersøgelse: Danskernes brug af adblockere 2018

Hvordan ser danskernes adblock tendenser ud i år 2018? Det har Leadtime sat sig for at undersøge. Virksomheder har i længere tid foretrukket kortsigtede fortjenester, hvilket betyder at larmende, flimrende og afbrydende reklamer har gjort sit indtog på markedet. Og af den grund er kvaliteten af annonceringerne blevet forvrænget gennem tiden.

Derfor er et program, som blokerer reklamer kommet på markedet (kaldes også for ‘adblock’). Dette kan desværre have store konsekvenser for virksomheder, som ender med at bruge deres markedsføringsbudgetter på at lave reklamer, der bliver blokeret af forbrugeren.

 

Undersøgelsen

2.344 danskere har responderet på spørgeskemaet, som Leadtime har lavet. Respondenterne blev screenet for specifikt at finde personer, som enten viste computerfærdigheder eller manglende computerfærdigheder. Spørgeskemaet er blevet delt på forskellige sociale mediekanaler og fora, samt på Strøget i København. Derudover vil resultaterne være bestående af:

  • Et kombineret billede af danskernes adblock-forbrug
  • Danskernes gennemsnitlige adblock-forbrug
  • Alder- og kønsfordeling
  • Adblock-forbrug i regionerne
  • Adblock på forskellige enheder
  • Motivationen bag adblock-forbruget
  • Hvor de fik kendskab til adblock og deres reaktion, når de møder en ”adblock-væg”

 

Eksplosiv stigning i danskernes adblock-forbrug

Undersøgelser fra 2016 viste, at danskernes adblock-forbrug var på omtrent de 30%. Men dette er ikke tilfældet længere. Vi kan i undersøgelsen se, at danskernes adblock-forbrug er langt højere – nemlig på hele 60%.

Fremgangen i danskernes adblock-forbrug tydeliggøres specielt i den yngre generation – og primært hos mændene. Derudover beskriver resultaterne, at kvinder i aldersgruppen 25-34 år har større tendens til at bruge en adblocker fremfor den yngre gruppe, som er mellem 18-24 år.

Derudover viser undersøgelsen også, at borgerne i Region Hovedstaden er storforbrugere af adblock-programmer, hvorimod Region Nordjylland er den region, som bruger det allermindst. De unge flytter tættere på hovedstaden som et led i deres videregående uddannelse eller arbejde, hvilket formentlig har stor indflydelse på tallet.

Du kan læse den fulde rapport her:  Undersøgelse Om Danskernes Adblock Tendenser.

Skal vi tage en snak?
Udfyld formularen og bliv kontaktet af en af vores specialister.
Modtag inspiration, guides og spændende indsigter

Vores nyhedsbrev er målrettet beslutningstagere, der ønsker at blive holdt opdateret i en branche, der konstant er i udvikling.

Vi skriver typisk om:

  • Fra prospekt til ambassadør: Konkrete eksempler for hvordan man med marketing flytter kunder fra prospekt til lead, lead til kunde og (sidst men ikke mindst) kunde til ambassadør.

  • Opdateringer i branchen: Når det digitale landskab ændrer sig, kan det have stor betydning for jer. Vi holder jer opdateret og giver vores bud på, hvordan den konkrete opdatering vil have effekt.

  • Succeshistorier fra kunder: Udover at vi elsker at fejre vores (og vores kunders) succeser, så skal disse også inspirere til initiativer og metoder, I kan bruge.

  • Værktøjer til marketing: Meget lavpraktisk viser vi de værktøjer, der øger hastigheden og kvaliteten af vores arbejde. Altid med konkrete eksempler på, hvordan de kan benyttes.

 

Tilmeld dig her

Samtlige nyhedsbreve følger disse principper:

  • Kan læses på under 3 minutter
  • Relevante for beslutningstagere og generalister
  • Der er aldrig tale om reklamemails 

Kunne du bruge min artikel?

Hvis du kender andre, der kunne få glæde af artiklen, vil jeg sætte stor pris på, hvis du vil dele artiklen. Hvis du har input til artiklen eller konkrete spørgsmål til mig, er du velkommen til at kontakte mig her.