Marketing bureau med ekspertise i rejsebranchen

“Resultatet af kampagnen var yderst tilfredsstillende, og vi har overordnet fået rigtig god ROI på kampagnen. AW-Media har været meget behagelige at arbejde sammen med under forløbet, og har hele tiden været meget opmærksomme og responsive i processen. Der har været en rigtig god kommunikation, med ganske få svipsere som undtagelse.”

Mads Lumholt

Senior Konsulent - Visit Greenland

”Vi har opnået de mål vi havde sat os, men vi optimerer stadigvæk og er på rette vej. Hos AW Media sker tingene ikke på et løst grundlag. De leverer et udførligt arbejde, er dynamiske og sætter sig ind i vores behov, hvilket er nøglen til at få det til at fungere”.

Lars Gundersen

Ejer - Kipling Travel

Vores ekspertise

Gennem 9 år har vi lavet online markedsføring for kunder i rejsebranchen, hvilket har gjort, at vi i dag kan kalde os for eksperter og er blandt de bedste i feltet.

Har du overvejet, hvad et marketing bureau med speciale i rejsebranchen, kan gøre for jeres virksomhed? Læs om vores kendskab til branchen og hvordan vi kan hjælpe jer foran konkurrenterne.

Online konkurrence

Rejsebranchen og vores tilknytning

Rejsebranchen er i særdeleshed en branche som emmer af dynamik og kompleksitet. Gennem årene har rejseselskaberne, på globalt plan, transformeret fysiske salgskontorer til online platforme, så kunden har mulighed for at sidde hjemme i stuen og booke sommerferie til hele familien.

I vores øjne er der tre nøgleord som beskriver rejsebranchen: Kreativitet, innovation og engagement. Hvis det skal lykkes, at skille sig ud fra mængden, skal der tænkes i nye baner – det gør sig især gældende når det kommer til promoveringen af produkterne og det budskab som I ønsker at sende.


Vi har beskæftiget os med med markedsføring i rejsebranchen siden slutningen af 2008. Siden da har vi budt kunder som Visit Greenland, Kipling Travel og senest Flyforsinkelse.dk velkommen. Dette har ført til langvarige relationer som har givet os et dybdegående indblik i rejsebranchen, samt givet anledning til at oparbejde et stærkt netværk i branchen.

Hvem er jeres kunder?

Par U. Børn

Karriereorienterede u. børn

De er typisk 25-45 år, og de rejser både privat og med arbejde. De har stor fokus på et højt service niveau og et godt produkt. De sætter pris på deres fritid, og er som regel beslutningstagere og de er image orienterede.

Eventyr

Unge og eventyrlystne

De er normalt 18-28 år. De har en masse tid, men færre penge. For dem er value for money essentielt. De vælger typisk rundrejser eller festivaler og foretrækker destinationer, hvor det er billigt at leve.

Børnefamilie

Børnefamilier

De er typisk 30-50 år og rejser 1-2 gange om året. De vælger normalt en charterferie/pakkeløsning, med børnevenligt hotel. Selvom prisen er væsentlig, skal der stadig være sørget for det hele.

Business

Forretningsrejsende

De er typisk 30-50 år, og deres tid er knap. De har rigeligt med penge, og så er det at rejse en væsentlig del af jobbet. De sætter størst fokus på høj kvalitet og serviceniveau, hvor prisen ikke har den store betydning.

Alene M. Børn

Unge aleneforældre

De unge aleneforældre er 25-35 år og de har hverken en masse tid eller penge. For dem er prisen den mest væsentlige faktor, og de vælger som regel forlængede weekender uden for sæson. Det vigtige for dem er, at det skal være nemt og billigt.

WHOP

Ældre u. hjemmeboende børn

De er 50+ år med meget tid, og rigeligt med penge. Deres børn er flyttet hjemmefra, så at rejse er en del af deres livsstil. De vil gerne opleve forskellige kulturer og naturlandskaber.

Markedet

Rejsebranchen er et hårdt felt at befinde sig i. Der er en intens kamp om markedsandele, både online og offline. Markedet har følgende karakteristika:

  • Rejsebranchen er præget af høj konkurrence
  • Kundens købsrejse er over gennemsnittet
  • Størstedelen af rejser bliver købt online
  • Rejsebranchen besidder stort potentiale
  • Vigtigheden af brandværdi

Tendenser

Har du nogensinde undret dig over, hvilke søgeord der er flest søgninger på i jeres branche?

De søgeord som er bedst at ranke godt på i rejsebranchen, er dem som har et anstændigt antal månedlige søgninger, men samtidig er specifikke – også kaldet for longtail keywords. Longtail keywords skaber flere konverteringer.

Et eksempel på et longtail keyword er “rejser til paris i efterårsferien”, dette er relativt specifikt og et udtryk for, at kunden ved hvad han/hun vil have og hvilket betyder, at den pågældende er længere nede i købstragten og der er en større chance for at personen konverterer.

Et eksempel på et keyword der ikke er longtail er “rejser”, der er mange flere søgninger på rejser, men samtidig er det et meget ukonkret generisk søgeord, som kan betyde tusinde forskellige ting. Det kan være research til et skoleprojekt, en søgning efter flotte billeder eller praktiske informationer om rejser.

Derfor er det yderst vigtigt at lave en søgeordsanalyse, så I ved hvilke søgeord der konverterer og dermed er værd at satse på.

Nedenfor er de søgeord, i de forskellige segmenter, som er blandt de mest populære, i forhold til det månedlige antal søgninger, som de genererer.

Specialrejser
Safari (søgninger på oplevelser er populære)9.900 søgninger
Kulturrejser4.400 søgninger
Grupperejser1.300 søgninger
Aktiv ferie1.000 søgninger
Vandreferie880 søgninger
Charterrejser
Afbudsrejser165.000 søgninger
Billige rejser27.100 søgninger
Charterrejser12.100 søgninger
Charterferie4.400 søgninger
All inclusive rejser2.900 søgninger
Skiferie
Skiferie8.100 søgninger
Skiferie Norge (søgninger på “skiferie + destination” er meget typisk)2.900 søgninger
Vinterferie2.400 søgninger
Skirejser1.600 søgninger
Billig skiferie1.000 søgninger
Camping
Camping33.100 søgninger
Campingpladser22.200 søgninger
Campingvogn12.100 søgninger
Campingferie3.600 søgninger
Billig camping1.900 søgninger
Sprogrejser
Udvekslingsstudent1.600 søgninger
Sprogskole1.300 søgninger
Lær engelsk1.300 søgninger
Sprogsrejser1.000 søgninger
Højskole i udlandet1.000 søgninger
Kør-selv-ferie
Dansk bilferie9.900 søgninger
Kør-selv-ferie8.100 søgninger
Miniferie2.900 søgninger
Bilferie1.900 søgninger
Køre selv ferie320 søgninger
Sommerhus
Sommerhusudlejning22.200 søgninger
Sommerhus til leje5.400 søgninger
Luksus sommerhus2.900 søgninger<
Lej sommerhus1.600 søgninger
Udlejning af sommerhus1.600 søgninger
Flybilletter
Flybilletter60.500 søgninger
Billige flybilletter33.100 søgninger
Billige rejser27.100 søgninger
Billige flyrejser4.400 søgninger
Billig fly2.900 søgninger
Hotel
Hotel Købehavn (søgninger på “hotel + by” er meget typisk)18.100 søgninger
Weekendophold12.100 søgninger
Hotelophold1.600 søgninger
Weekendophold tilbud1.600 søgninger
Billige hoteller1.300 søgninger

Visit Greenland er Grønlands nationale turistråd, som har fokus på at skabe opmærksomhed omkring Grønland, deres kultur og værdier. Visit Greenland blev kunde hos os i slutningen af 2011 – siden da har vi hjulpet dem med, at ottedoble deres skare af følgere på Facebook, højnet deres brandværdi og øget deres kundekreds.

Kipling Travel er et rejsebureau, som udbyder specialrejser – her er bl.a. tale om om rundrejser og aktive rejser. Kipling Travel kom ind som kunde i november 2011, siden da har vi hjulpet med at øge deres online markedsandele, ved at skabe en højere kendskabsgrad hvilket har resulteret i en markant stigning af henvendelser.

Flyforsinkelse.dk er Danmarks største selskab i deres felt. Deres vigtigste opgave er, at skaffe dig kompensation, hvis du bliver udsat for en forsinkelse af dit fly. Flyforsinkelse.dk blev kunde i efteråret 2015 – siden da har vi administreret alle deres Bing og AdWords kampagner i Danmark med succes.

Hvad kommer der til at ske i 2017?

Det helt store spørgsmål, som alle gerne vil have svar på er: Hvad bringer 2017 af forandringer på rejsefronten?

Det er naturligvis ikke til at sige med sikkerhed, men vi har fem gode bud. Klik på pilene for at læse mere:

Virtual reality

Virtual Reality (også kaldt VR) er den helt nye dille. På nuværende tidspunkt bliver det primært benyttet i forbindelse med videospil. VR giver brugeren mulighed for at få en så virkelighedstro oplevelse så muligt – derfor vil det også være oplagt at benytte i forbindelse med fremvisning af rejsemål og hoteller.

Thomas Cook har allerede taget VR til sig – de kalder initiativet “Try Before You Fly“. Læs artiklen på Hypergrid Business.

Generationerne som der skal fokuseres på

Her og nu er det generation X (født 1960-1975) og millennials (født 1976-1994) der dominerer, i og med de udgør de største målgrupper i rejseindustrien. Generation X er en generation som på nuværende tidspunkt har slået sig ned, og befinder sig et “stabilt” sted i deres liv, hvor det gennemsnitlige rådighedsbeløb er relativt højt.

Mellem generation X og Z har vi millennials.

Når det kommer til millennials er det vigtigt at påpege at diversiteten i denne generation er så stor, at det er nødvendigt at bryde generationen op i mikro-segmenter, som gør dem håndgribelige og dermed øger sandsynligheden for at ramme dem med jeres markedsføring.

Stigende interesse for aktive rejser

2017 er de aktive feriers år. Aktiviteter som cykling, safari og trekking er meget eftertragtede. Dette skyldes primært, at “millennials” generationen udgør en større del af markedet og et kendetegn ved denne generation er, at de hellere vil bruge penge på ønskværdige oplevelser, end på ønskværdige materielle goder.

Hele 78% af  generationen “millennials” har det sådan.

Vi vil have livsbekræftende oplevelser

I 2017 vil vi gerne opleve kulturer og folkefærd på en helt ny måde. Vi ønsker at møde lokale ildsjæle på nærmeste hold, få en fornemmelse af deres arbejdsliv og selvfølgelig blive beriget med kulinariske oplevelser som vi sent vil glemme.

Har du mulighed for at tilbyde din kunder det? Så har du gode forudsætninger for, at give dine konkurrenter baghjul.

Selvrealisering er i højsædet

I størstedelen af Europa, er de nederste blokke i Maslows Behovspyramide blevet irrelevante, da langt størstedelen af os, får dækket fysiske behov og tryghedsbehov. Af den årsag er der kommet endnu større fokus på den øverste blok, selvrealisering.

At rejse er blevet en livsstil og det betyder at vi til en vis grad, vælger rejsedestination udfra vores personlighed – det vil sige, at vi viser hvem vi er gennem vores rejser. Derfor er der i 2017 stor fokus på fede rejsedestinationer, luksushoteller og diverse opgraderinger. Det giver os nemlig mulighed for at få mættet vores behov for selvrealisering.

Det betyder, at hvis I tilbyder luksusferier, er det i år at I skal gøre en ekstra indsats for at promovere dem.

19 kunder i branchen gennem tiden

9 år i rejsebranchen

Online markedsføring i 11 lande

HVAD VIL DER SKE PÅ SIGT?

Der er mange gode bud – vi tror på at det er værd at have generation Z i søgelyset.

Hvem er generation Z?

Generation Z er betegnelsen for den generation, som er født imellem 1995 og 2010. Denne målgruppe udgør allerede i dag en betydelig del af markedet og de vil derfor kun udgøre en større del af rejsemarkedet i fremtiden. Derfor er det værd at gøre sig tanker omkring, hvad der skal til, for at fange denne målgruppe.

Karaktertræk for generation Z

Undersøgelser viser, at denne generation vil være mere påpasselig med deres penge. De vil have value for money når det kommer til oplevelser. Generation Z er blevet hurtigere til at bearbejde, vurdere og evaluere information – det tager dem kun 8 sekunder at udføre hele denne proces. Tilbage i år 2000 tog det 12 sekunder, hvilket må siges at være en stor forskel og en faktor som der bør tages hensyn til.

Huffington Post har skrevet en artikel, omhandlende 8 hovedsagelige forskelle mellem millennials og generation Z – læs artiklen her.

BEST PRACTICES

Her får du en række Best Practices, som gennem tiden har ledt vores kunder i rejsebranchen til succes:

Det visuelle betyder meget

Du har hørt det før, nu hører du det igen; et billede siger mere end tusind ord – det kommer især til sin ret når vi snakker turisme.

Bare se på TripAdvisor, de har næsten 400 millioner besøgende om måneden og store dele af deres site er bygget på billeder.

Når du sælger en rejse, sælger du en oplevelse, derfor spiller det visuelle en stor rolle. Sætter du billeder på rejsen, giver du dine potentielle kunder chancen for at drømme sig væk – og dermed forøges sandsynligheden for at de foretager et køb.

Nice to know: Farverige billeder/videoer øger vores villighed til at læse et stykke tekst (læs tilbud) med hele 80%.

Content marketing

Giv de besøgende en god oplevelse – det gør du med godt indhold.

Guides, gode råd, e-bøger, infographics er alle eksempler på content marketing. Det er en måde hvorpå I kan trække flere besøgende til og øge kunders engagement – eksempelvis ved at de downloader en e-bog vedrørende gode råd til rejsen, eller deler en infographic online.

Videnbaseret info

Vis kunderne at I ved, hvad I snakker om og øg troværdigheden.

Ved at gøre dette, vil kunderne opbygge mere tillid til jer og jeres produkt. Dette kan gøres ved at tilbyde al nødvendig information om en specifik rejsedestination. Så behøver den besøgende nemlig ikke at forlade jeres side, for at finde den fornødne information. Det kan være alt lige fra “must see” seværdigheder til vacciner og pasinformationer.

Nice to know: 72% af rejsende som ejer en smartphone, er enige om, at når de leder efter relevant information – så er det ligegyldigt hvilket rejseselskab der leverer det.

Tilstedeværelse på sociale medier

Eksperimentér med sociale medier og find ud af, hvor I hører til.

Online kanaler er gode – det gælder også sociale medier. Da konkurrencen i rejsebranchen er høj, er der en risiko for, at den besøgende hurtigt glemmer jer, til fordel for en konkurrent.

Sørg derfor for at være synlig så mange steder som muligt, men sats specifikt på de sociale platforme, hvor størstedelen af jeres målgruppe befinder sig og kør evt. annoncering.

Når I har fastlagt hvilke sociale medier, som i primært skal satse på, er det vigtigt at få lagt en strategi. Lav gerne nogle SOP’s (Standard Operating Procedure), sørg for at bevare et godt flow af posts og svar regelmæssigt på beskeder og opslag.

Følger I ovenstående råd, vil jeres benyttede kanaler bidrage til at skabe trafik til hjemmesiden og ligeledes øge jeres kendskabsgrad.

Nice to know: I januar 2017 var der 2,8 milliarder aktive brugere på sociale medier.

Personliggørelse og tillid

Nogen vil mene det er en selvfølge, ikke desto mindre er det væsentligt at stadfæste:

personlighed spiller en stor rolle, også når det kommer til jeres hjemmeside. Giv den særpræg, så den skiller sig ud fra de andre rejseselskaber og I bliver husket.

Personalisering og fremragende kundeservice vil gøre at kunderne vælger jer, fremfor jeres konkurrent.

Konkurrencedygtig pris

Lad jeres priser matche jeres ambitioner – for det bedste outcome.

For at I kan få mest muligt ud af jeres online markedsføring, skal jeres priser også matche jeres ambitioner. Ligger I øverst på Google, vil det ikke have den samme effekt, hvis jeres priser er betydeligt højere end konkurrenternes. En konkurrencedygtig pris er et succeskriterie, på et marked hvor der i dag findes et hav af sammenligningstjenester.

Nice to know: Den tiltrædende generation vil være mere påpasselig, når det kommer til at bruge penge på ferier. Dog vil de være villige til at betale prisen for ferier der indebærer livsbekræftende oplevelser. 

Bookingsystemet skal spille

Gør det så nemt som muligt, for jeres kunder at booke online.

Det er blevet kutyme for forbrugeren at købe sin rejse online, derfor skal det også være bekvemmeligt. Rejsen skal kunne bookes i så få steps som muligt, og hjemmesiden skal være hastighedsoptimeret, da en langsom hjemmeside kan få kunden til at vælge et alternativt selskab.

Personaliseret booking bekræftelse

Er en rigtig god idé at implementere. Her er der naturligvis ikke tale om en fuldstændig unik mail, men blot at mailen eksempelvis begynder med “Kære Emil. Mange tak for din booking – vi sender dig nu alle nødvendige informationer i en separat mail”. Det giver mailen karakter og får kunden til at føle sig tryg.

Nice to know: Udbydere af rejser og aktiviteter oplever typisk en forøgelse på 30-40% i deres bookinger efter at have indført et online bookingsystem.

Website skal være responsivt

I 2017 bør alle rejseselskaber, flyselskaber, hotelkæder og biludlejningsfirmaer have mobiloptimerede hjemmesider. Rigtige mange forbrugere benytter deres telefoner, til at sammenligne flypriser, finde lækre rejser og i det hele taget researche online. Derfor skal jeres website også være gearet til det – så hjemmesiden fremstår så hurtig, intuitiv og brugervenlig som muligt på mobilen.

I kan til enhver tid tjekke jeres websites loadtid, ved at køre en test i Google PageSpeed Insights. Google PSI giver jer en score 0-100 (100 er det bedste) samt en liste over eventuelle tiltag, som kan optimere jeres hjemmesides hastighed.

Nice to know: 46% vælger deres endelige feriedestination ud fra research på mobilen.

Brugeranmeldelser

I rejsebranchen er det yderst vigtigt, at opbygge en godt online ry. Hvordan gør I så lige det? Jo, det gør I bl.a. gennem brugeranmeldelser. Så snart at nogle af jeres kunder, har sagt god for jeres forretning, vil andre brugere også have nemmere ved det.

Læs mere her